S onemocnění dutiny ústní a nepříjemný zápachem z úst našich miláčků se setkáváme bohužel velmi často. Trpí jím jím více než 80% populace psů v domácích chovech a častěji na tvorbu plaku a zubního kamene trpí psi malých a trpasličích plemen.

Trocha fyziologie

Prvotní nepříjemný zápach z dutiny ústní je často následkem hromadění plaku na zubech, který později mineralizuje a formuje se v zubní kámen. Současně se rozvíjí zánět dásně (gingivitida) a závěsného aparátu zubu (paradontu). Zánět závěsného aparátu dále vede k porušení jeho funkce a zuby držící se jenom silou vrstvy zubního kamene jsou předurčeny k jejich uvolnění a ztrátě z alveolární kosti. Těžké záněty paradontu se mohou rozšířit až na čelistní kost a způsobit zlomení této kosti. Pod kořeny postižených zubů se také mohou vytvářet hnisavé váčky, které se mohou provalit do dutiny nosní nebo navenek. Pokud dojde k poškození skloviny a přestupu zánětu přes dentinové kanálky do dřeně zubu toto onemocnění se navíc stává také velmi bolestivým a zvíře tak přestává přijímat krmivo.

Onemocnění dutiny ústní u psa (Zdroj veterinachotebor.cz)

A – zdravé zuby a dáseň B – plak a začínající zánět dásní C – zubní kámen a zánět dásní  D – zubní kámen, zánět dásní, poškozený závěsný aparát zubu

Pravidelné čištění zubů

Péče o chrup psa teda nejenže může předejít nepříjemnému zápachu z dutiny ústní, ale i následnému nevyhnutelnému odstranění nezvratně postižených zubů.  Pravidelným čištěním zubů jsme schopni odstranit zubní plak (nánosy na zubech tvořené zbytky krmiva, bakteriemi a slinami). Zubní kámen vzniklý mineralizací zubního plaku je bohužel již samotným čištěním zubů neodstranitelný a zvíře musí podstoupit chirurgické odstranění zubního kamenu u veterináře.

Komplikace zubního kamene

A co víc, v oblastech formace zubního kamene se vyskytuje i enormní množství bakterií, které se snadno dostávají do celého organismu přes zánětem změněnou okolní tkáň a tyto bakterie můžou vést k závažným komplikacím. K nejčastějším komplikacím patří onemocnění srdce, plic ledvin, jater. Dopad chronického zánět závěsného aparátu zubu  (parodontitidy) na organismus je tedy značný a neomezuje se pouze na viklání zubů a zápach z úst.

Pravidelné čištění zubů

O zuby svých zvířat bychom se měli starat jako o vlastní. Nejúčinnější metoda prevence vzniku plaku a zubního kamene je pravidelné čištění zubů.  Plak a zubní kámen vzniká podle toho, čím naše zvířata krmíme. Měkká strava podporuje vznik plaku a následně i zubního kamene, zatímco tuhá strava jako jsou např. granule brání vzniku plaku.

Čištění je základ úspěchu

Pro čištění zubů je nejvhodnější psí zubní kartáček – má štětiny vhodné tvrdosti, speciální tvar a velikost odpovídající zvířeti. Můžeme použít měkký dětský kartáček ale vhodnější je nejměkčí zubní kartáček pro dospělé (Curaprox). Dále budeme potřebovat zubní pastu. Nevhodné jsou lidské zubní pasty – obsahují jedovatý fluor a nesmí se polykat, čemuž psi a kočky moc nerozumí. Nejlepší je použít pasty vyrobené přímo pro psy a kočky – bez fluoru a pod názvem enzymatické. Tyto pasty nedráždí žaludek, nepění, obsahují enzymy rozkládající zubní plak a často jsou ochucené, což psům a kočkám chutná.

Kdy a jak čistit?

Na vlastní čištění zubů je nejlepší navykat zvíře už štěněte/kotěte. Zuby čistíme krouživým pohybem směrem z dásně na zub. Začínáme vždy ze strany a postupujeme směrem dozadu a dopředu. Psi nejlépe tolerují čištění zubů ze strany (nadzvedne pysk ze strany zvířete). Zuby čistíme ze všech stran. Čištění by mělo být prováděno každodenně.  Za odměnu je možné i po čištění psovi podat pamlsek nebo rovnou denní dávku krmiva.

Prevence je levnější

Nesmíme nikdy zapomínat, že prevence je vždy levnější a méně riziková pro vašeho miláčka než následné odstranění zubního kamene veterinářem v celkové anestezii zvířete. Navíc ze všech preventivních opatření je čištění zubů nejúčinnější (až 80% efekt) a nejlevnější.

Mysleme i na doplňky stravy

Pravidelné každodenní čištění zubů můžeme kombinovat s doplňky stravy, jako jsou speciální dentální tyčinky k omezení tvorby zubního plaku a kamene a veterinární krmiva značek Hill’s (Oral Care nebo T/D), Eunakuba a Royal Canin. Dentální gel/pasty řady TraumaPet jsou taktéž doporučené. Tyto a další doplňky si probereme v dalším díle.

Autor: Adéla Volková

Sdílej příspěvek

Imunita

Atopická dermatitida u psa (Atopie)